Reklama

6 otázek pro návrhářku Janu Minaříkovou

6 otázek pro návrhářku Janu Minaříkovou 6 otázek pro návrhářku Janu Minaříkovou Jedna z nejpůsobivějších návrhářek v ČR Jana Minaříková se 30. listopadu 2013 objeví na pražské módní události Grace’n’Glamour. My jsme jí proto položili pár otázek.
6 otázek pro návrhářku Janu Minaříkovou
{loadposition breadcrumb}

6 otázek pro návrhářku Janu Minaříkovou

Jedna z nejpůsobivějších návrhářek v ČR Jana Minaříková se 30. listopadu 2013 objeví na pražské módní události Grace’n’Glamour. My jsme jí proto položili pár otázek.

Svoji značku jste založila v roce 2009. S jakými představami jste začínala a jak se vám je daří naplňovat?
Měla jsem představu, že to bude tvrdá práce a běh na dlouhou trať – a tahle představa se opravdu naplňuje, na víc než sto procent. :-) Co se mi myslím naplňovat daří, je předsevzetí, že budu dělat věci poctivě. Že když řeknu, že oblečení je z hedvábí, je opravdu z hedvábí, a když z kašmíru, je to skutečný kašmír. Že základem každého modelu je sice nápad, ale při jeho převedení do modelu se nesmí ošidit žádný krok. Že je lepší dělat věci na 120 procent než na 99 procent.Co se daří pomaleji, je změna postoje k oblečení, stejně jako se to v Česku podařilo v minulých letech s jídlem. Že kvalita nemusí být nedostupná, ale že laciné věci kvalitní být nemůžou. Když si koupíte mizerné oblečení, nejde jen o to, že po pár vypráních je můžete vyhodit. Oblečete si laciné tričko, a celý den se dotýkáte látky, ze které je vyrobené. Nevíte o ní, jakým způsobem byla barvená a zpracovávaná – a může jít o chemikálie, jejichž použití je v Evropě zakázané.

Jedna z vašich kolegyň návrhářek se kdysi zmínila, že nejvíce nápadů k ní přichází ve chvíli, kdy na tvorbu nemyslí. Zřejmě funguje jakési ‚návrhářské podvědomí‘, které pracuje nepřetržitě. Jak je to s vámi?
Ve chvíli, kdy je hlava uvolněná a nemyslí takříkajíc na nic,  přichází nejvíc prvotních nápadů. Těch je hodně, ale častou jsou to jen střípky, a to třeba i naprosto nepoužitelné.
Dost nápadů přichází i během intenzivní práce s materiálem a střihem – těch je možná méně, ale zároveň už jsou zacílenější a víc jich použiji. Látka, její vlastnosti a chování jsou pro mě velikou inspirací.
Takže ano, určitě funguje jakési návrhářské podvědomí, ale pro mě je potřeba mít i návrhářské vědomí, které ho trochu usměrní.

Účastníte se různých výstav a soutěží. Z té zatím poslední jste vyšla jako vítěz. První adventní víkend se s vámi mohou zákaznice setkat na módní události Grace’n’Glamour v hotelu Mandarin Oriental. Na této akci se budete prezentovat již potřetí. Jako návrhářka s vlastní značkou chcete samozřejmě modely ze svých kolekcí prodat. Jak vnímáte tuto možnost prezentace?
Na Grace’n’Glamour se velmi ráda vracím. Je to akce, kde se potkávám přesně s těmi zákaznicemi, se kterými se potkávat chci – se ženami, které jsou si vědomé samy sebe, jež přemýšlejí o hodnotě, kterou pro ně kvalitní oblečení znamená. Není úplně důležité, jestli si zákaznice přímo na místě koupí tričko, nebo si v klidu doma projde mé stránky a objedná si své nové oblečení tam. Důležité ale je, že se na vlastní kůži může přesvědčit, že používám kvalitní materiály, že zpracování odpovídá ceně – a třeba i o takovém detailu, jako že logo a etiketa neškrábou.

Tvoříte pro sebevědomé ženy. Vaše  prêt-à-porter móda jim přináší každodenní radost a pomáhá vytvářet intimní svět nadčasového osobního luxusu. Kde s myšlenkou na takovou zákaznici vybíráte materiály?
Především v zahraničí, materiály vybírám na veletrzích v Paříži a Miláně. Nakupuji přímo u výrobců látek i galanterie. Hlavní důvody jsou tři. Jednak tak získávám jistotu o původu látky, a svým zákaznicím tedy dokážu garantovat to, že opravdu jde o materiál, který vznikl v Evropě, nikoli v Asii. Tato jistota je pro mě velice důležitá. Druhým důvodem je to, že některé látky si nechávám barvit na zakázku, což mi žádný obchodník nezajistí. A konečně posledním důvodem je skutečnost, že při nákupu přímo u výrobce je větší šance, že stejný materiál seženu i v budoucnosti. A proč v zahraničí? Protože se v některých případech lépe domluvím s firmou z Portugalska než z Čech.

Svoji značku budujete již pět let. Váš rukopis zůstává stejný, nebo se vaše vidění módy během doby změnilo?
Změnilo se toho hodně, první pokusy byly hodně extravagantní, výrazné, hravé a ne moc nositelné. Postupně mi ale došlo, že nechci dělat módu, která zůstane ve skříni, chci, aby se v mých modelech zákaznice cítily skvěle a rády je nosily. A tím se hodně změnil můj přístup.  Začala jsem shánět kvalitní evropské materiály, hlídat si praktičnost střihu a víc se zajímat o pohodlnost oděvu.

A poslední otázka. Co nosí Jana Minaříková?
Hodně svoje věci. Jednak se mi moje návrhy líbí, :-) jednak tak můžu ještě předtím, než modely zadám do výroby, zjistit, jestli látka při běžném nošení nežmolkuje, je barevně stálá… Už se mi stalo, že jsem látku u výrobce reklamovala, protože se chovala jinak, než měla. Objednávám si ale i od kolegů návrhářů a šatník doplňuji ze secondhandů. Občas se v nich dají najít úžasné kousky za pár korun.
Více info o akci, kde se Jana Minaříková objeví, naleznete na www.gracenglamour.cz.

Související články:

Power plate: 3 tipy, jak zhubnout do plavek
Vztahy: bez cenzury
Jojo efekt celebrit: Proměnlivá váha Mischy Barton

Reklama

Reklama
sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Reklama
Anketa
Odpovězte na naši otázku a v příští JOY zjistíte, kolik čtenářek má stejný názor stejně jako vy!

Jaké letní dobrodružství vás nejvíce láká?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama