Reklama

Fashion Revolution Day: Oblečte si tričko naruby!

Fashion Revolution Day: Oblečte si tričko naruby! Fashion Revolution Day: Oblečte si tričko naruby! Čtyřiadvacátý duben byl nově stanoven jako Fashion Revolution Day. Tato iniciativa vznikla v přímé reakci na zřícení budovy Rana Plaza minulý rok v Bangladéši. V jejích troskách tehdy zahynulo 1133 lidí a na 3000 bylo zraněno. A o co se tento den jedná?
Fashion Revolution Day: Oblečte si tričko naruby!
{loadposition breadcrumb}

Fashion Revolution Day: Oblečte si tričko naruby!

Čtyřiadvacátý duben byl nově stanoven jako Fashion Revolution Day. Tato iniciativa vznikla v přímé reakci na zřícení budovy Rana Plaza minulý rok v Bangladéši. V jejích troskách tehdy zahynulo 1133 lidí a na 3000 bylo zraněno. A o co se tento den jedná?


Dne 24. dubna 2014 se příznivci módy na celém světě spojí, aby vyjádřili poptávku po zboží, za něž lidé neplatí svým zdravím nebo životem. Od návrhářů a módních ikon po módní řetězce i luxusní módní značky, od farmářů pěstujících bavlnu a dělníků v továrnách po akademiky, média a jednotlivce, kterým není lhostejné, co nosí. K šíření povědomí se ten den budou využívat především sociální sítě, proběhnou ale i tematické happeningy až v 60 zemích a městech světa.

Celosvětová kampaň vychází z jednoduché otázky: „Kdo ušil tvé oblečení?“

Organizátoři vyzývají veřejnost, aby si na podporu Fashion Revolution 24. dubna oblékli oblečení naruby a sdíleli fotografie na sociálních sítí, kde lze označit výrobce, a dotázat se tak přímo na původ daného kusu oděvu. Zakladatelka Fashion Revolution Carry Somers říká: „Fashion Revolution Day dostal neuvěřitelný spád v globálním měřítku. Aktuálně se do projektu zapojilo téměř 60 zemí z celého světa. Věřím, že jejich účast představuje opravdovou a reálnou příležitost propojit milovníky módy s lidmi, kteří jejich oblečení ušili.“

„Fashion Revolution Day je natolik slibný projekt, že se stane jednou z mála opravdu globálních kampaní započatých v tomto století,“ říká baronka Young z Hornsey, zakladatelka britské parlamentní skupiny pro etiku a dlouhodobou udržitelnost v módě.

Pionýrka principu upcyklace (vylepšená recyklace, kdy získáváte produkt vyšší kvality z původního ‚odpadu‘) Orsola de Castro říká: „Stačí jedno jednoduché gesto, označení #insideout, a můžete se zeptat: ‚Kdo ušil mé oblečení?‘ Tento projekt pobízí lidi, aby si doslova představili nit, která vede od jejich oblečení k dělníkovi, který ho ušil, a ještě dál, až k farmáři, který vypěstoval bavlnu, ze které je jeho oblečení vyrobeno.“

fashion_revolution5


Kampaň v ČR a na Slovensku

V České a Slovenské republice projekt zajišťuje on-line platforma na podporu udržitelné a lokální módy www.fashion-map.cz. Dále se do projektu zapojili: butik Czech Labels and Friends, Slovak Fashion Council, bratislavský multifunkční prostor Kontakt a on-line obchod s módou ZOOT.cz.

Koordinátorka za Českou republiku a Slovensko Kamila Boudová dodává: „V Čechách ani na Slovensku není velké povědomí o tom, jak módní průmysl zachází s lidmi, kteří módu vyrábějí, a s přírodou, ze které jsou čerpány zdroje na produkci a která trpí s každým kusem vyhozeného oblečení. Účelem této globální kampaně není jen informovat veřejnost, ale aktivně ji díky sociálním sítím zapojit do dialogu se značkami a skrze ně i se samotnými ženami a muži, kteří daleko odsud naše oblečení šijí. Díky tisícům ohlasů a hashtagů na sociálních sítí značky pochopí, že nám není jejich jednání lhostejné, a budou muset s pravdou ven: ‚Kdo ušil naše oblečení?‘“

Související články:

3 triky, jak vybrat tu pravou kabelku
6 faktů, které musíte vědět o parfémech
3 nejznámější mýty o zubech

Reklama

Reklama
sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Reklama
Anketa
Odpovězte na naši otázku a v příští JOY zjistíte, kolik čtenářek má stejný názor stejně jako vy!

Jaké letní dobrodružství vás nejvíce láká?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama