Rozhovor s architektem Janem Stoklasou na téma osvětlení interiérů

Rozhovor s architektem Janem Stoklasou na téma osvětlení interiérů Rozhovor s architektem Janem Stoklasou na téma osvětlení interiérů Díky Jane že jste souhlasil s rozhovorem. Jsem ráda, že mohu našim zákazníkům a čtenářům představit architekta mladé generace. Jelikož nové pohledy a silný tah na branku a originalita jsou v dnešním světě velmi žádané. Řekněte nám něco o sobě prosím, než se pustíme do palby otázek.
Rozhovor s architektem Janem Stoklasou na téma osvětlení interiérů
{loadposition breadcrumb}

Rozhovor s architektem Janem Stoklasou na téma osvětlení interiérů

Díky Jane že jste souhlasil s rozhovorem. Jsem ráda, že mohu našim zákazníkům a čtenářům představit architekta mladé generace. Jelikož nové pohledy a silný tah na branku a originalita jsou v dnešním světě velmi žádané. Řekněte nám něco o sobě prosím, než se pustíme do palby otázek.

Jsem absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze a v současnosti jsem ředitelem pražské kanceláře společnosti Arch.Design.



Architekt

Obsadil jsem 3.místo v soutěži Revit open independent house 2007. Jsem autorem novostavby Fakulty Zemědělské a fakulty Rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, spoluautorem Bytových domů L a M – Botanica Vidoule SKANSKA, V. Etapa v Praze 5, rovněž jsem spoluautor návrhu Lapidária v Praze –Holešovicích (autoři ateliér DaM) a spoluautor SEW Eurodrive - Hostivice - návrh nominovaný na stavbu roku 2013 středočeského kraje (autorem finálního řešení byl Ing.arch. Pavel Hanzal a ing. Ervín Fuxhoffer). Jako poslední uvedu spolupráci na úžesném projektu rekonstrukce Bílé věže v Hradci Králové (autor ing.arch. Jaromír Chmelík).

Úžasné reference jakými se může pochlubit málokdo, gratuluji. Ale nyní k samotným otázkám. Vím, že to zní jako klišé ale přesto se zeptám. Jak moc důležité je pro interiér z pohledu architekta světlo?

Světlo je při každém návrhu zcela zásadním faktorem. Prostor beze světla nikdo neuvidí tudíž ho ani nemůže vnímat. Až světlo z návrhu architekta udělá dílo, které můžete začít vnímat, hodnotit a posuzovat.

Světlo dotváří prostor navržený architektem a vytváří předpoklady ke způsobu vnímání architektonického záměru. Posiluje slabé, potlačuje příliš výrazné, dotvaruje nevýrazné a vyzdvihuje přednosti, případně potlačí slabiny prostoru. Je zcela nepostradatelné a je to jeden z nástrojů architekta stejně jako materiály, tvary a barvy.

Když poprvé vidíte prostory, které jako architekt máte proměnit ať už podle nějakého zdání či bez něj, patří vaše první pohledy na přirozené denní osvětlení nebo ne?

Ano, přirozené osvětlení a orientace místností ke světovým stranám je velmi důležitá. Vždy je snaha přivést do interiéru přirozené světlo v potřebné míře vztažené k účelu dané místnosti.

V druhém kroku pak je potřeba přemýšlet, jak vhodně doplnit prostor umělým osvětlením tak, aby dobře fungoval i po setmění, případně při nedostatku přirozeného světla. I sdružené denní osvětlení s umělým má velký význam pro psychické vnímání prostoru jeho uživatelem.

  1. "Intenzita světla hraje velkou roli v kombinaci s barevným řešením prostoru.“

Říká se, že světlo a osvětlení dokáže opticky měnit velikost, respektive pocit z velikosti prostoru. Co je na tom pravdy?

Lidské oko, potažmo mozek se dá ošálit. Barvy velmi korigují vnímání prostoru a světlo jsou svým způsobem také barvy. Světlé barvy pocitově zvětšují prostor a tmavé zase zmenšují a usazují. Proto i intenzita světla hraje velkou roli právě v kombinaci s barevným řešením, jak finálně prostor člověk vnímá z hlediska velikosti.

Jakých hlavních zásad práce se světlem se jako designér a architekt držíte?

Ctím zásady spíše univerzální :

  • Malý prostor se snažím navrhovat světlejší ve velkém prostoru se lze v návrhu odvázat a použít i velmi tmavé a moderní šedivé a černé barvy.

  • Chci li zvýraznit délku nebo šířku, pracuji s liniemi (i světelnými) vertikály, či horizontály.

  • Když je potřeba akcentovat prvky v prostoru využívám bodové downlighty nástěnné nebo stropní a směrová ostrá světla s relativně úzkým kuželem osvitu.

  • Pokud chci vytvořit intimní příjemné umělé osvětlení, je nejlepší použít nepřímé typy světel ideálně liniových svítících z boků podhledu do stěn – vytváří pak dojem stékajícího světla po stěnách.

  • Pokud chci docílit různé barevnosti prostoru velmi nám v tom pomáhají moderní RGB LED svítidla kde lze takřka libovolně pracovat jak s barvami tak i intenzitou světla.

  • Solitérní prvky pak jsou kapitola sama pro sebe a kombinace skla a LED technologie vám dává takřka neomezené možnosti individualizace návrhu.

Někdy mám pocit, že lidé, kteří zrekonstruují byt či dům důležitost světelných zdrojů vnímají spíše jako dekorativní, než jako funkční prvek domácnosti. V čem myslíte, že lidé dělají největší chyby?

Každý typ místnosti, každá pracovní nebo užitná plocha jak bytu, kanceláře tak i např. koupelny potřebuje určitou intenzitu osvětlení. Tyto parametry (minimální intenzity) jsou dokonce i definovány normou.

Chyba mnohdy je, že lidé vybírají pouze vzhled a neuvědomují si, že mnohá svítidla mají velmi omezený výběr z hlediska intenzity zdroje. Mnohdy se setkávám s krásnými svítidly, které bohužel nelze osadit třeba silnějším zdrojem než 30-40W. Což třeba na osvětlení obývacího pokoje nebo pracovní plochy nad kuchyňským stolem, natož pak nad kancelářským stolem, nemusí stačit.

Proto je vhodné se před výběrem poradit buď přímo s prodejcem nebo se specialistou či architektem a vytipované svítidlo prověřit z hlediska dostatečnosti pro daný prostor a funkci.

Jak by tedy lidé měli se světelnými zdroji ve své domácnosti zacházet? Jaké ty chyby mají řešení?

Zvolit si hlavní svítidlo do každé místnosti (to funkční a dostatečně silné) a pak doplňková světla (dekorativní). Zdroje pak do svítidel volit podle způsobu používání. Halogenové na občasné rozsvěcení na kratší dobu a spořivky a LED žárovky pak na dlouhodobé svícení hlavními světly.

    1. „Při sledování televize je vhodné mít rozsvícené podružné svícení.“

Také se říká, že při sledování televize nebo používání počítače by měl člověk mít rozsvícený ještě další zdroj světla. Kam jej umístit a proč? A jak silný by měl být?

Rozhodně ano, dokonce i při sledování televize, aby se oči neunavovaly, je vhodné mít rozsvícené podružné světlo. Pozice by měla být taková, aby neoslňovala při práci s monitorem případně při sledování TV.

U obou dvou je důležité, aby se rozsvícené světlo neodráželo od obrazovky. Takže ideální se jeví difuzní nepřímé osvětlení směrem NA stěny nebo strop nikoliv ZE stěn nebo stropu. S intenzitou zdroje to doporučuji nepřehánět. Obrazovka monitoru nebo televize vždy musí intenzitou převažovat, neměla by být však jediným zdrojem světla.

V současné době rozmachu technologie LED osvětlení jsou stále víc populárnější LED pásky. K osvětlení jakých míst v domácnosti jsou vhodné a pro co vhodné nejsou?

LED pásky jsou ideální právě na difuzní osvětlení, liniové svícení atd. Ale neumím si je moc představit jako hlavní zdroj světla spíše jako doplňkový. Jinak je potřeba dát pozor, že LED pásky nejsou vždy zrovna z těch nejúspornějších zdrojů! Už při nejmenším výkonu 4,3W/m při použití třeba na podsvětlení schodů je třeba počítat s odběrem blížícímu se 80W/h při ca 16 schodech a to už je slušný příkon.

    1. „Přirozené denní světlo nejde ničím nahradit.“

Na co by se z pohledu osvětlení měli lidé při rekonstrukci domácnosti nejvíce zaměřit? Co by neměli podcenit, nebo naopak na co mohou v roce 2015 zapomenout?

Nezapomínejte, že světlo je pro nás zásadní z fyziologického hlediska. Přirozené denní světlo nejde NIČÍM nahradit. Světlo má sloužit, potěšit, navodit atmosféru a nesmí škodit. Všeho moc škodí. Nepodceňte výběr svítidla ani zdroje - celkový efekt tvoří obě součásti. Pokud si nejste jistí, poraďte se s odborníkem. LED technologie není samospasitelná, proto posuzujte vždy aspekty použití daného typu.

Dokážete takto obecně, z pohledu architekta poradit nějaké „vychytávky“. Co a jak nasvítit, kam instalovat osvětlení a jeho ovládání?

  • Pravidlo - vypínač si nikdy nedávejte na stěnu za dveře. Vídám to poměrně často.

  • Vychytávka – vždy si v prostoru představte, jak ho budete používat, kde si sednete, kam si dáte stůl, kam pohovku kam židle a kam TV. Podle toho pak volte správné pozice doplňkových a hlavních světel, kde potřebujete nejvíc intenzity, tam si dejte hlavní zdroj. Vedlejšími zdroji pak doplňujte a dotvářejte atmosféru prostoru.

  • Pro kuchyňskou linku je nejvhodnější liniové svítidlo přímo nad pracovní plochu.

  • Do ložnice spíše tlumenější světlo méně intenzivní.

  • Do obýváku intenzivní i doplňková světla.

  • Nad pracovní plochy stolů a ploch na hraní pro děti patří intenzivnější zdroje a nad odpočinkové plochy slabší.

  • Ovládání jak při příchodu tak při odchodu z/do místnosti, proto volte přepínače nebo i dálkové ovládání některých nejčastěji využívaných světel.

Jaký typ svítidla zvolit např. pro obývák aby si člověk mohl různými způsoby navolit atmosféru, nebo pro různé činnosti. Např. pro denní režim, večerní režim, odpočinek, nebo pro sledování TV.

Pomineme li inteligentní elektroinstalaci, kde se režimy dají předvolit softwarově, pak volme 1 top světlo hlavní. Většinou ho vybírám i jako designový klenot, prvek, který upoutá každého, kdo do místnosti vejde. A k tomuto prvku kombinuji pozice doplňkových světel se slabším výkonem – nebát se tato světla použít ve více kusech rozmístěná v prostoru tak, aby současně nebo jednotlivě rozsvícená mohla právě chtěnou atmosféru navodit.

V prostoru, kde je možnost použít podvěšení částečného podhledu určitě využít difuzní osvětlení nepřímé.

Liší se nějak intenzita a barva (teplota?) světla pro různá umístění? Např. Nad jídelní stůl, na pracovní stůl, stojací lampa na čtení apod.?

Ano velmi, je to ale více o vlastním cítění každého člověka. Já osobně preferuji teplejší barvy 3-4000K, pouze na velmi přesnou práci (rýsování, vyřezávání, stříhání atd.) doporučuji studené barvy někde okolo 7-8000K. Na čtení střední až studené tóny, na jídlo pak teplé tóny, ale s opatrností tak, aby pak i špenát nebyl oranžový :,). Přirozené světlo je slunce a to má teplou barvu z této premisy já vycházím u svých návrhů. Pak ale samozřejmě i ctím přání klienta.

Pro jaká místa a místnosti jsou vhodná stropní bodová světla? A pro jaká nikoli?

Bodová světla jsou vhodná pro místnosti s nižší potřebou osvitu. Jsou vhodné na chodby, do koupelny případně na WC, osobně bych se však vyhnul jejich použití na větší místnosti (tedy ve smyslu hlavního zdroje světla) jako je obývák, pokoje, pracovny, ložnice apod.

    1. „Není vhodné spouštět naráz LED zdroje se spořivkami, klasickými žárovkami a halogenkami“

Je vhodné kombinovat různé technologie světla? LED, klasické žárovky, zářivkové žárovky?

Kombinovat je lze, ale nedoporučuji je spouštět najednou. Přeci jen halogenky, spořivky i LED mají své vlastní charakteristiky a individuální chromatičnost, tak že jejich souběžné provozování není úplně ideální pro dobrý pocit z prostoru. LED jsou obecně plošší z hlediska podání a klasické žárovky mají naproti LED plné spektrum světla.

Jaké je vhodné osvětlení na noční stolek, nejen k rozsvícení před spaním, ale také na čtení. Stačí na čtení klasická lampička na noční stolek?

Doporučil bych čtecí lampičku na čtení (směrovatelnou na felxi krku) a pak na přísvit stolní ložnicovou lampičku. Lampička na noční stolek bohužel nedává většinou dost světla na čtení a naopak, když dodává, pak ruší třeba partnera, který chce spát.

Které plochy z pohledu domácnosti jsou pro osvětlení prioritní? Např. kuchyňská pracovní deska, v koupelně nad zrcadlo, které další jsou důležité a lidé na ně často zapomínají?

Deska pracovního stolku dětí, hlavní světlo v obýváku, ale třeba i chodby bez oken na přezouvání, čistění bot. Dále pak osvětlení jídelního stolu je velmi důležité. Třeba i hlavní zrcadlo na chodbě, slouží-li k posledním úpravám při odchodu. Světlo na ložnicovém odličovacím stolku. Dětský koutek na hraní, pak samozřejmě dle preference každého jednotlivě.

Jaké osvětlení je vhodné do dětského pokoje, je to jen otázka vkusu, nebo by to mělo mít nějaká pravidla? Tedy krom psacího stolu.

Nepoužíval bych světlo studené, není přirozené. Hlavní svítidlo v dětském pokoji by mělo být dostatečně intenzivní na hraní i na běžný provoz pokoje. Nezapomeňte i na podružné osvětlení u postele nebo palandy. Podle věku dítěte pak postupně dovybavte pokoj právě třeba i čtecí lampičkou.

Jaká kritéria zohlednit pro osvětlení podle druhu místnosti? (ložnice, obývák, koupelna, pracovna/kancelář atd.)

  • Jak často místnost využíváme

  • Na jaké činnosti zejména

  • Kde se budou lidé shromažďovat

  • O jaký typ prostoru jde (hluboký, temný, velký, malý, světlý, tmavý, vysoký… atd.)

Z těchto základních informací vzejdou parametry barvy světla, počtu i intenzity a následně požadavků pak i rozmístění hlavních a doplňkových světel.

Děkuji za skvělé odpovědi. Jistě čtenářům „otevřou oči“ při zacházení se světlem ve svých domácnostech. Ještě bych vás ráda požádala o nějakou hlavní a zásadní myšlenku, na kterou by měli lidé vždy pamatovat, když se rozhodují o nákupu osvětlení. Dokážete něco takového našim čtenářům vzkázat?

„Ať vám světlo pomůže zřít vše hezké v těch nejlepších barvách.“

Jihočeská univerzita ZF-FROV

SKANSKA Botanica Vidoule 4 Etapa Praha 5

Reklama

sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Anketa
Odpovězte na naši otázku a v příští JOY zjistíte, kolik čtenářek má stejný názor stejně jako vy!

Jaká novoroční předsevzetí si dáváte?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama