Reklama

Super trend: Zhubněte podle principů ajurvédy

Mnozí z nás se honí za štíhlostí, a to i za cenu drancování zdraví nepřirozenými dietami, či neustálým stresujícím počítáním kalorií.
Reklama
13092

Co takhle to tentokrát zkusit jinak? Naordinujte si stravu podle ajurvédy. Pomůže vám k získání rovnováhy, více energie, klidu a k ustálení vlastní váhy.

Jaké zásady je třeba dodržovat?

Poskládejte si jídelníček vyhovující vaší konstituci

Podle ajurvédy se každý z nás rodí s unikátní konstitucí, která je daná kombinací dosh, které se říká prakriti. „V ajurvédě jsou celkem tři doshy vata, pitta a kapha. Jejich existenci a vztah můžeme částečně přirovnat k systému ying a yang, systému dvou protichůdných a doplňujících se energií, jejichž rovnováha je podle tradiční čínské medicíny základem zdraví. Doshy můžeme charakterizovat jako dynamické síly s vlastními charakteristikami. Prakriti každého člověka přitom představuje jedinečnou rovnováhu mezi třemi doshami potřebnou k udržení pevného zdraví. Většina z nás v sobě má kombinaci několika ajurvédských typů. Prakriti je tedy obvykle kombinací dvou a někdy i všech tří dosh,“ vysvětlujete terapeutka ajurvédy pražských Domů Jógy Mgr. Blanka Novotná. K poskládání jídelníčku je tedy vhodné zjistit, jaká je vaše konstituce, protože pokud se stravujete nesprávně, může vás i nadbytek zdravého jídla jako třeba syrové ovoce a zeleniny, vyvádět z rovnováhy a může být i základem zdravotních potíží až nemocí.

Zajímavost: V případě, zdravotních obtíží (dlouhodobá únava, nespavost, bolest hlavy, artritida a další) byste si měli zjistit, jaká je vaše aktuální kombinace dóš, tj. zjistit vikriti a srovnat jej s prakruti. Následně je díky tomu možné cíleněji upravovat jídelníček, aby byl stav harmonizován.

Konstituce rozlítaná vata

Pokud často tíhnete ke změnám, necháte se snadno vyvést z rovnováhy, jste aktivní, kreativní a spíše křehčí konstrukce, pravděpodobně jste typ vata. „Vata typům prospívá pravidelný stravovací režim, dostatek kvalitních tepelně upravovaných jídel, teplé dezerty a tekutiny. Vhodné je i větší množství kvalitního masa a mléčných výrobků. Naopak čerstvé ovoce a zelenina by měly tvořit pouze menší část stravy,“ říká Blanka Novotná. „Jedincům typu váta doporučuji lekce klidné a harmonické jógy, které by vátu dobře uzemnily,“ dodává instruktorka jógy Věra Vojtěchová.

Vhodné potraviny: Jídla s převahou sladké a kyselé chuti, která jsou spíše hutná a teplá – například teplé mléko, máslo, zázvor, polévky, kvalitní maso, oříšky a semínka.

Konstituce ohnivá pitta

Lidé typu pitta jsou inteligentní, ambiciózní a obvykle mají dobře stavěnou a funkční postavu. Jejich metabolismus funguje na plné obrátky. Typ pitta mívá sklon k předčasnému šedivění a vypadávání vlasů. Často se nechají vyvést z nerovnováhy, což u nich vede k zánětlivým kožním nemocem, očním potížím, žaludečním vředům či dokonce alkoholismu nebo přejídání. „Pitta typům prospívá střídmější, ale pravidelná strava. Dejte přednost čerstvému ovoci a zelenině, obilovinám a luštěninám. Ideální variantou je poskládat si jídelníček z vegetariánských pokrmů. Maso není příliš vhodné. Pozor byste si měli dát i na pálivá horká jídla a červené víno,“ upozorňuje Blanka Novotná. Z jógových stylů nejlépe prospěje těmto příliš energickým lidem relaxační jóga, jemná jóga či jin-jóga. K harmonizaci typu pitta jsou ideální dechová cvičení ke zklidnění, vedená relaxace, rozvíjení trpělivosti, delší výdrže v pozicích. Nicméně svou přirozeností tito lidé spíše tíhnou k dynamickým stylům, který pro ně ale zdaleka nemusí být ten pravý.

Vhodné potraviny: Jídla s převahou sladké, hořké a svíravé chuti, která jsou těžší a chladivá – například brokolice, okurky, listová zelenina, luštěniny, slunečnicová semínka, bio mléčné výrobky.

Konstituce zemitá kapha

Kapha jedince charakterizuje jejich zvýšená míra tolerance, klidu a odpuštění. Jejich zdraví bývá velmi dobré, ale poměrně snadno přibírají na váze. Jejich znakem je pomalejší chůze i mluva. „Jedincům typu kapha doporučuji založit jídelníček na lehčích, suchých a teplých jídlech. Konkrétně je vhodné pravidelně jíst dostatek zeleniny a zázvoru pro podporu trávení. Jste-li kapha a máte rádi maso, můžete si jej dát, ale jen velmi omezeně a ne pravidelně. Mléčné výrobky jako mléko, máslo, zmrzlina, ale i sladkosti nebo smažená jídla jsou pro kapha naprosto nežádoucí,“ tvrdí Blanka Novotná. „Klidným, vyrovnaným a někdy i trochu pohodlným kapham prospěje trocha dynamického pohybu ve stylu power jógy a hot jógy. Kaphy by měly překonat svou pohodlnost, protože fyzická aktivita jejich organismu náramně prospívá,“ tvrdí Věra Vojtěchová.

Vhodné potraviny: Jídla s převahou pikantní, hořké a svíravé chuti, která jsou teplá a lehká – například sójové či mandlové mléko, dále různé klíčky, listová zelenina, luštěniny, fíky, meruňky, granátová jablka a další.

Reklama
Reklama
sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Reklama
Reklama