Reklama

6 zdravých potravin, kterými můžeme nahradit přílohu a zhubnout

Hubnutí je jedno z nejdiskutovanějších témat na internetu i v běžném životě. Obecně můžeme říct, že o hubnutí toho víme hodně, jenže často pouze teoreticky.
Reklama
12843

Například je logické, že hubneme, když jsme v kalorickém deficitu. Ale jak toho deficitu dosáhnout, abychom nehladověli a zhubli trvale? Co třeba zkusit vyměnit přílohy plné cukru za nízkokalorické zdravé potraviny? 

Mnoho z nás má slovo dieta spojené s přísným režimem, během kterého je člověk nucený jíst málo a navíc potraviny, které mu nechutnají. Opravdu je tomu tak? „Slovo dieta představuje cílené řízení stravy a tekutin pro určitý cíl, kterým může být jednak redukce hmotnosti, ale také zlepšení zdravotního stavu nebo zlepšení sportovního výkonu. Většinou se jedná o krátkodobější časové úseky, ale v případě zdravotních omezení se může jednat i o celoživotní způsob stravování,“ říká hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová sítě výživových poraden NUTRIADAPT Weight Management Clinic. Zakladatelka společnosti Lifefood zabývající se výrobou raw produktů Tereza Havrlandová k tomu dodává, že doporučení pro příjem stravy by mělo vycházet z fyziologických potřeb organismu, které jsou u každého individuální a často i velmi specifické – například dětský věk, těhotenství, stáří apod. „Z toho důvodu nepropaguji za každou cenu stoprocentní dodržování raw stravy. Někomu zkrátka vyhovuje, že si třeba v zimě udělá zapečenou zeleninu nebo horkou polévku,“ vysvětluje Havrlandová. 

Nedržte diety. Změňte svůj životní styl 

Jádrem problému tedy je už samotné chápání slova „dieta.“ Samozřejmě ne vždy se hovoří o dietě nemocniční či ambulantní. „Diety, o kterých se tak často diskutuje, se nazývají různě, například podle autora – Dukanova, Atkinsonova, nebo podle zásadní ingredience – rýžová, bezmléčná a slouží ke ztrátě nadbytečného tuku. Redukce tuku je pro organismus prospěšná, avšak důležitá je i cesta, která k redukci vede a v tomto případě zdravá ve většině případů nebude,“ říká Bartolomějová. K tomu, abychom zhubli a cítili se lépe přitom často stačí provést pár jednoduchých změn – třeba nahradit klasické sacharidové přílohy (bílé těstoviny, knedlíky) opravdovými potravinami s komplexními sacharidy a vlákninou. „Opravdovou potravinou je přitom myšleno čerstvé a kvalitní jídlo, které minimálně nebo ideálně není vůbec průmyslově zpracované. Pokud ho navíc budete jíst tepelně neupravené, dostanete do těla maximum živin, vaše tělo bude uspokojené a nebudete muset počítat ani žádné kalorie,“ tvrdí Havrlandová. 

Máte rádi velké porce? Používejte v kuchyni cuketu 

Cuketa dokáže zvětšit objem ovesné kaše, nahradí klasické špagety nebo z ní můžete upéct skvělé čokoládové řezy. Fantazii se meze nekladou. „Výhodou cukety je, že obsahuje více než 90 % vody a to ji řadí mezi nízkokalorické potraviny. Mimo to nemá příliš výraznou chuť, můžeme ji tedy použít při přípravě sladkých i slaných pokrmů. Výborné jsou například raw cuketové těstoviny,“ doporučuje Havrlandová.

 

Přečtěte si také: 10 věcí, které vám pomohou zvládnout změnu životního stylu

Reklama
Reklama
sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Reklama
Reklama