Reklama

5 benefitů jógy, které si při cvičení zamilujete

Lidé, kteří chodí pravidelně na lekce jógy, popisují řadu benefitů, které jim to přináší. A ani zdaleka nejde pouze o protažení těla. Jóga zlepšuje zdravotní stav, léčí symptomy různých nemocí, posiluje kognitivní funkce a v neposlední řadě uklidňuje mysl a prohlubuje empatii.
Reklama
13132

1. Jógou dosáhnete lepší fyzické i mentální flexibility

Pravidelným cvičením jógy můžete dosáhnout větší fyzické ohebnosti a flexibility, což je sám o sobě obrovský benefit. „Čím efektivnější a přirozenější je náš pohybu, tím méně jsme omezení a našim tělem, tím méně jsme unavení a díky tomu proudí i podstatně více energie,“ říká zakladatelka center Domu Jógy a autorka knihy o józe pro seniory Věra Vojtěchová. Co si ale mnozí neuvědomují je fakt, že díky józe mohou lidé získat také lepší mentální flexibilitu. „Asi každý člověk, který dlouhodobě cvičí jógu potvrdí, že jej v mnohém proměnila, dokáže často lépe reagovat ve vypjatých chvílích a podívat na situaci z více úhlů pohledu. V praxi to znamená, že když se něco nevyvíjí podle našeho očekávání či plánu, naše mysl bude schopná lépe se přizpůsobit novým podmínkám. Tím zabrání zbytečnému vnitřnímu tlaku a nebude se tolik stresovat. Kromě toho bývají tito lidí i mnohem více empatičtí,“ vysvětluje zakladatelka a lektorka center jógy a zdravého životního stylu Domu Jógy Věra Vojtěchová.

2. Cvičením jógy dochází ke zlepšení krevního tlaku

Pokud vás trápí vysoký krevní tlak, pravidelným cvičením jógy je můžete úspěšně snížit. „V případě vysokého krevního tlaku, může být cvičení jógy nápomocné při zvýšení citlivosti baroreceptorů. V důsledku toho je pak tělo schopné zachytit vychýlení krevního tlaku z běžné hodnoty a udržet jeho balanc v normě,“ tvrdí Vojtěchová. Prospěšnost jógy na zdraví člověka v souvislosti s hypertenzí potvrzuje i praktická lékařka MUDr. Pavla Myslíková z Lékařského domu Praha 7, podle které je hlavním důvodem to, že při józe dochází ke zvýšené fyzické aktivitě, snížení hmotnosti a člověk se naučí lépe pracovat se stresem a psychickým vypětím. „Pro cvičence jógy je typické rovněž to, že se začnou orientovat na zdravější životní styl. Přestanou kouřit, pít alkohol, omezí sůl. To všechno jsou základní opatření při léčbě vysokého krevního tlaku,“ říká MUDr. Myslíková.

3. Jógou proti depresi a rakovině

Jóga je směsí tří složek – koncentrovaného fyzického cvičení, relaxace a dechu. Každá z těchto složek má své opodstatnění. V případě deprese je hlavním pomocníkem dechové cvičení. „Pouhý dech, pomocí kterého si můžete lépe uvědomit a prožít přítomný okamžik, pomůže člověku v depresi pocítit úlevu. V kombinaci s fyzickým cvičením pak dochází ke zvýšené produkci serotoninu, snižuje se stres a napětí a v neposlední řadě se do člověka vlévá nová energie,“ popisuje účinky jógy Vojtěchová. Pozitivně působí cvičení jógy také na pacienty s onkologickou zkušeností. „Samotné cvičení jógy rakovinu nevyléčí, ale řadu pacientů sužují (post) depresivní stavy. Jóga může být účinná při zmírnění symptomů deprese u onkologických pacientů,“ doporučuje MUDr. Myslíková.

4. Jóga zlepšuje kvalitu spánku

Nespavost se mezi lidmi projevuje čím dál častěji, přičemž poruchy spánku nejsou rozšířeny pouze u starší generace, ale i u mladých lidí. „Poruchy spánku způsobuje nejen nepohodlná matrace či obecně špatné podmínky pro spánek, ale celkový životní styl. Vysoké pracovní nasazení a každodenní starosti způsobují, že mysl má tendenci pracovat, i když se uložíte ke spánku,“ vysvětlujete Vojtěchová. Není ale pravda, že lidé trpící nespavostí prožívají více stresových situací ve srovnání s lidmi s dobrým spánkem. „Rozdíl mezi nimi je spíše v tom, že lidé s poruchami spánku přikládají stresovým událostem, kterými procházejí, větší váhu. Reaguji na stres mnohem intenzivněji. Nedokážou se uvolnit, osvobodit svou mysl, s čímž jim může pomoct cvičení jógy, opět zejména dechové a relaxační techniky,“ radí Vojtěchová. Podobně jako v případě deprese je i tady klíčem zejména dech. Dechová cvičení a uvolnění těla přispívají ke zlepšení kvality spánku.

5. Jóga navrací hormonální rovnováhu

Cvičením jógy navrátíte své tělo do rovnováhy a to včetně endokrinního systému, jehož úkolem je vylučování tělesných hormonů. „Hormonální jógová terapie je oblíbená zejména u žen. Pomáhá ženám, které mají problémy s otěhotněním. Trápí je bolestivá menstruace, nebo vaginální infekce. Po šestinedělí může cvičení hormonální jógy podpořit laktaci a eliminovat psychické i emocionální výkyvy. Prospěšný je tento druh jógy také pro ženy v menopauze. Například pomáhá odstraňovat návaly či noční pocení. Příznivé výsledky jsou u žen s cystami nebo myomy,“ říká Vojtěchová. „Hormonální jóga toho ale umí podstatně více. Revitalizuje a omlazuje organismus, takže ve skutečnosti je vhodná i pro muže (nejen v andropauze) a v neposlední řadě pro diabetiky,“ uzavírá Vojtěchová.

Reklama
Reklama
sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Reklama
Reklama