Reklama

Balanční cvičení je hit: rozvibrujte své tělo pro lepší kondici i zdraví

Cvičení, jehož podstatou je snaha udržet za každou cenu rovnováhu, a to pomocí nejrůznějších pomůcek a nářadí, si získává stále více příznivců.
12386

Při balančním cvičení se totiž zapojí hluboký stabilizační systém. Pokud ho dokážeme posílit, zbavíme se nejen bolestí, ale naučíme se i správnému držení těla a vytvarujeme si problematické partie.

„Balanční cvičení znamená takové cvičení, kdy „balancujeme”, tedy udržujeme rovnováhu, a tím zapojujeme celý hluboký svalový stabilizační systém, do kterého patří bránice, svaly uložené v hlubokých vrstvách okolo páteře, příčný sval břišní – tedy nejhlubší vrstva břišních svalů – a svaly pánevního dna,“ vysvětluje zkušená trenérka Hana Toufarová, která si sama už před lety oblíbila cvičení se speciální vibrační tyčí.

Lepší koordinace, stabilita i psychický odpočinek

Do balančního řadíme cvičení v nestabilních polohách (stoj na jedné noze, ve výponu apod.), na nestabilní ploše (BOSU, velké míče, overbally, ale i válce, otočené lavičky, přechody po zúženém prostoru) a právě cvičení s pomůckami, které nás vychylují z rovnováhy (například Flexi-bar).

Na cvičebním nářadí a náčiní u balančního cvičení velmi záleží! „V rámci balančního tréninku se obvykle jedná o komplexní trénink, kdy pracují hluboké stabilizační i povrchové svaly, a dochází tak k propojení aktivní pohybové složky těla – tedy svalů, i těch pasivních – tedy kostí. Balanční cvičení je náročné z hlediska koordinace, koncentrace, stability, rovnováhy a vůbec vnímání celého těla,“ vysvětluje další přínosy tohoto cvičení Hana Toufarová s tím, že se ale není čeho bát, protože jeho obtížnost je velmi individuální.

„Pro někoho je velmi obtížné stát na jedné noze nebo ve výponu, pro dalšího je výzvou např. stát na BOSU, sedět na velkém míči nebo kmitat s Flexi-barem. Pokud ale zvolíte pravidelný trénink, rychle uvidíte velké pokroky, a to i v každodenním životě. Naše tělo prostě bude fungovat líp, i co se týká jeho celkového správného držení.“

Síla balančního cvičení podle odbornice spočívá také v tom, že nemáte možnost myslet na nic jiného – musíte se soustředit, a tak dochází i k psychickému odpočinku, kdy člověk „vypne“ a soustředí se jen na daný pohyb.

Účinné vibrování posiluje svaly

Jednou z nejpopulárnějších pomůcek pro balanční cvičení je v poslední době Flexi-bar, speciální vibrační tyč. Cvičení s ní je totiž velice jednoduché a vyzkoušet ho tak mohou všechny věkové kategorie, senioři, děti, ale oblíbený je i mezi vrcholovými sportovci.

Dá se s ním cvičit v sedě, ve stoji, při pohybu… Posilují se jím zádové svaly, svaly pánevního dna, ale velmi výrazně také svaly na pažích – zvláště tricepsy, jejichž oslabení trápí zejména ženy. Při balančním cvičení s Flexi-barem navíc dochází k přirozené nápravě chybného držení těla, posiluje se ochablé hluboké svalstvo a zlepšuje se naše schopnost koncentrace.

„Podstatou balančního cvičení s Flexi-barem je neustálé cvičení v tlaku a tahu – jak tyč kmitá, střídavě nás „tahá“ z osy/ze stabilní pozice a následně na nás tlačí – tím nás neustále vychyluje z rovnováhy. Je to podobné, jako kdyby do nás někdo neustále strkal, a my se bránili tomu, abychom spadli, vykročili ze základní pozice. Proti tomuto tlaku a tahu musí neustále pracovat všechny svaly našeho hlubokého svalového stabilizačního systému, a tím dochází k jeho masivnímu posilování,“ uzavírá Hana Toufarová s tím, že toto balanční cvičení je navíc skvělou prevencí proti bolestem zad, jimiž trpí více než 80 % populace.

Reklama
sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Reklama
Reklama