Keep calm: Naučte se vypnout a myslet na nic!

Relaxovat už určitě umíte. Jak ale dopřát odpočinek i svojí hlavě?
13168

Znáte ten pocit, kdy si chcete odpočinout u čtení knížky, ale myslíte pořád na něco jiného. Nedokážete se uklidnit, a tak čtete jeden řádek pořád dokola. Pak zjistíte, že jste uvízla na jedné stránce už 10 minut a vlastně nevíte, o čem je. Večer si lehnete do postele a nemůžete usnout, protože vás napadá milion věcí, které nedokážete ukočírovat. Co s tím? Zkuste meditaci.

Většina lidí se příliš nevyžívá ve chvílích, kdy nemá události a věci kolem sebe pod kontrolou. Stresuje nás to. Navíc jsou na náš mozek kladeny čím dál tím větší nároky. Propadnout depresím nebo špatné náladě je tak jednoduché, jako vylít si sklenici vody do klávesnice. A když se k tomu ještě přimíchá nevydařená zkouška ve škole, nedorozumění s kolegyní, nahromaděná práce, hádka s přítelem a roztržený nejoblíbenější svetr, máme zaděláno na hysterický záchvat a myšlenky typu „tohle nemůžu zvládnout, všechno je proti mně, chci zalézt do postele a už nikdy z ní nevylézt”.

Udržet si pozitivní nadhled je jedna z nejtěžších schopností, které se musíme naučit. Hned v závěsu nebo možná na stejné příčce se nachází schopnost umět odpočívat, utřídit si myšlenky, vypnout, oprostit se od všech a od všeho a uklidit si v hlavě.
Velká většina lidí (a mezi ně nejspíš patříte i vy) nedokáže mít v hlavě prázdno, tedy nemyslet vůbec na nic. Myšlenky nám proudí v hlavě nepřetržitě, což je velmi vyčerpávající, pokud je nedokážeme pochopit a přijmout. A když naší mysli nedopřejeme odpočinek, hrozí, že ztratíme přirozené lidské schopnosti, jako je třeba tvořivost nebo představivost.

Říkáte si, proč zrovna meditace? Copak jste jogín s bederní rouškou na vrcholku hory v Himálaji nebo holohlavý mnich sedící
v klášteře a troubící na buvolí roh?

Zbavte se předsudku o tom, že meditují jen nadšenci, kteří pobíhají po lese a objímají stromy. Opak je pravdou, dělají to celebrity i velmi úspěšní lidé, kteří berou každodenní meditaci jako součást svého osobního rozvoje, jako pomůcku k utřídění si myšlenek a k pochopení vlastního jednání i důvodů chování ostatních.

Například Oprah Winfrey o meditaci říká: „Je to skvělý způsob, jak být opravdu sama sebou. Popsala bych to jako návrat ke svému vnitřku, chvíle, kdy není nic důležitější než vy. Mně meditace přináší energii v takové intenzitě jako nic nikdy předtím.“

Podobně o ní mluví i Hugh Jackman: „Můžu nechat všechno běžet. Nejsem Hugh Jackman. Nejsem táta. Nejsem ani manžel. Prostě se jen ponořím do svého vlastního zdroje a koupu se v něm.“

Miranda Kerr si zase díky meditace uvědomuje, za co všechno je ve svém životě vděčná.

Andy Puddicombe, autor knihy „Ukliďte si v hlavě“ a diplomovaný meditační konzultant, popisuje meditaci jako techniku, která vám zajistí optimální podmínky k tomu, abyste si procvičili schopnost být všímaví, tedy abyste se naučili pozorovat okolní svět s nadhledem, ale přitom se zájmem, abyste si užívali každodenní radosti, které byste za normálních okolností prostě přehlédli nebo brali jako všední nezajímavou samozřejmost.

Univerzální návod na to, jak správně meditovat, neexistuje. Hlavním cílem meditace by měl být stav, kdy se cítíte naprosto vyklidnění, váš mozek pracuje jen s dýcháním a s vnímáním svého těla. Ze začátku budete mít jistě problém se soustředit. I tady ale platí: trénink dělá mistra. V knize „Ukliďte si v hlavě“ najdete velmi podrobné rozbory, jak na to. My jsme z ní vybrali několik obecných kroků, kterými byste se měla řídit.

Pokud jste úplný začátečník a ke klasické meditaci jste skeptická, zkuste např. meditaci chůzí, která je také dopodrobna rozebraná v knize od Andyho Puddicombeho. Chodit můžete ve městě i v parku. V přírodě vás bude samozřejmě rozptylovat méně rušivých elementů. Tato technika meditace zničí vaši otupělost zamotanou do myšlenek a pomůže vám naučit se „všímavosti“.

Hned na začátku chůze si všimněte, co vnímáte v těle. Aniž byste se snažili změnit způsob, jakým kráčíte, sledujte, jaké to je. Pak si všimněte, co kolem sebe vidíte. Mohou to být kolemjdoucí, výlohy obchodů, auta, pole, stromy a zvířata. Všímejte si barev, tvarů i pohybu. Pak svou pozornost zaměřte na zvuky, pak na pachy a vůně. Na každou oblast si dejte určitý počet vteřin a vše naplno vnímejte.

Všímejte si také tělesných prožitků nebo pocitů, jako je teplo, sluneční paprsky, déšť nebo pocit, který je při každém kroku vyvolán dotykem vašich chodidel se zemí. Není potřeba se soustředit tak usilovně, až byste přestali vnímat všechno kolem sebe. Naopak, otevřete se věcem, které se dějí kolem vás, a jakmile zjistíte, že se mysl toulá, převeďte pozornost zpátky k pohybu těla a k tomu, jak se vaše chodidla dotýkají země.

I když se vám to může zdát zvláštní, věřte, že o sobě zjistíte hodně. Začnete si uvědomovat způsob, jakým přemýšlíte, nebo jaké pocity ve vás vyvolávají běžné životní situace. Odpočívat, meditovat, učit se všímavosti – říkejte tomu, jak chcete, můžete několika způsoby. Zrelaxovat svou mysl se vám povede i pomocí podporující meditační hudby, kterou si můžete stáhnout na internetu. Pokud vám nedělá problém angličtina, doporučujeme stránku www.headspace.com. Proklikáte se tady ke všemu, co se meditace týká. Navíc je tady k dispozici i několik meditačních mobilních aplikací.

 

Photo by Simon Rae on Unsplash