Reklama

Phubbing: Fenomén doby, který vám může zničit vztah

Mobilní telefon – skvělý prostředek, který zkracuje komunikaci s kamarády, v práci, rychlý zdroj informací, „zabíječ“ nudy…, ale také může být „zabíječ“ vztahů.
13113

Pokud se do mobilů díváme častěji než do očí našeho partnera, mohou nastat problémy. Díky digitálním technologiím si často zapomínáme povídat a naslouchat jeden druhému, protože preferujeme obrazovku telefonu či tabletu. Smartphony jsou dobrým sluhou, ale často zlým pánem, který začíná zasahovat do nejosobnějších lidských vztahů.

Podle britského průzkumu YouGov survey má třetina všech dotázaných párů problémy s tím, že jeden z partnerů je často na mobilním telefonu. Ti se pak ve vztahu cítí přehlížení a mají pocit, že druhý partner raději tráví čas se svým smartphonem než s nimi. Mezi lidmi ve věku 25 až 35 let je to dokonce až 54 % všech dotázaných, kteří mají ve vztazích problémy s tím, že jim digitální technologie narušují romantický vztah. I podle právníků vzrostl počet rozhodů právě z důvodů až chronického používání mobilu jedním z partnerů.

Phubbing v mezilidských vztazích

Časté používání mobilů na úkor mezilidské interakce má dokonce od roku 2012 své vlastní pojmenování. To se stalo součástí slovníků a jedná se o novotvar - phubbing. Toto slovo popisuje situaci, kdy se lidé navzájem přehlížejí v komunikaci na úkor svého telefonu. Klasický příklad phubbingu může být: Romantická večere ve dvou, ale místo zamilované konverzace se pár raději věnuje scrollování na Instagramu. A za celý večer si prohodí sotva pár slov. Smart telefony se tak mohou stát opravdu zabijákem vztahů, romantiky i vzájemné důvěry. I podle právníků vzrostl počet rozchodů právě z důvodů až chronického používání mobilu jedním z partnerů.

„Vidíte-li svého partnera často na mobilu, tak po čase logicky přijdou podezřívavé myšlenky, zda si s někým nepíše nebo domněnky, že si přítel/přítelkyně místo konverzace s vámi hledá raději novinky na internetu. Z toho mnohdy plynou hádky, které mnohdy mohou vést k vzájemné nedůvěře a odcizení. Lidé dnes se svými mobily, spí, večeří, pracují, tráví na nich volný čas. Jedná se skoro o plnohodnotný vztah. A je pak těžké vést další vztah s „reálným“ člověkem, který ve srovnání s mobilem není vždy tak pohotový, plný novinek, zajímavých informací, a navíc nejde jednoduše ovládat tlačítky,“ říká vztahová terapeutka Lenka Matoušová.

Odložte ten telefon!

Máte pocit, že se vám díky mobilním telefonům hroutí vztah? Rada je jednoduchá: Prostě ho na chvilku odložte, dejte si ho hluboko do kabelky a zkuste si se svým partnerem „pouze“ povídat. Udělejte si pravidlo, že se při společných večeřích nebo výletech nebudete na telefon dívat. Nechte si zapnuté zvonění, ale ostatní notifikace vypněte. Sedíte-li u večeře, tak si telefon nikdy nepokládejte na stůl. Bude vás to nutit se na něj dívat. Vždy je dobré mít telefon mimo své zorné pole.

Buďte upřímní

„Pokud cítíte, že váš partner je na telefonu více než je zdrávo, tak než ho začnete podezírat z nevěry či se v tichosti trápit, zkuste si s ním o tom v klidu promluvit. Řekněte mu o svých pocitech a zkuste vyslovit přání a navrhnout pravidla, kdy a ve kterých situacích nebudete ani jeden dívat do mobilních telefonů.

A také naopak, kdy si potěšení se svými mobily dopřejete a nebudete se navzájem „stresovat“ úšklebkem či povytaženým obočím,“ upřesňuje terapeutka Lenka Matoušová.

Negooglujte hned vše, buďte více offline

Nemůžete se s partnerem shodnout na nějakém faktu? Zkuste si to hned „nevygooglovat“, ale prostě jen o tom faktu diskutujte. Vraťte do svého vztahu „offline“ dobu. Jedete na dovolenou? Zkuste si udělat dobrodružství, že pojedete s klasickými papírovými mapami. Nevíte, kam do restaurace? Nemusíte hned zjišťovat online recenze. Běžte někam „na blind“. Pořiďte si na dovolenou klasický tlačítkový mobil, místo tabletu si vezměte knihy… Věřte, že takový digitální detox vrátí do vztahu opět slova, smích a společné zážitky, které nemusí být jen takové, že hledáte nabíječku na telefon nebo nejlepší signál na wi-fi.

Nechoďte spát s mobilem

Před spaním je i z důvodů spánkové hygieny dobré nedívat se na obrazovky mobilů nebo počítačů. Zkuste si vždy s partnerem hodinu před spaním nepoužívat žádné digitální zařízení. Povídejte si, čtěte si navzájem noviny, hrajte deskové hry, kupte si domu klasický budík a nechte buzení na něm… Uvidíte, že po pár dnech si na mobilní telefon večer ani nevzpomenete.

 

Přečtěte si také:

Be offline: Digitální mini detox pro každý den

Být offline je cool: Aneb jak se vyhnout technostresu

 

 

Foto: Unsplash

 

Reklama
Reklama
sledujte nás na instagramu
Přihlásit se k odběru newsletteru
* povinná pole
Reklama